Poniżej przedstawiam procedurę likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w formule “krok po kroku”:
- uchwała o rozwiązaniu spółki: w formie aktu notarialnego, koszt ok. 900 – 1 000 zł (sporządzenie aktu + wypisy),
- uchwała o powołaniu likwidatorów: najlepiej wraz z uchwałą o rozwiązaniu spółki w tym samym akcie notarialnym,
- sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji i zatwierdzenie go przez zgromadzenie wspólników: co do zasady w terminie do 15 dni od dnia powzięcia uchwały o rozwiązaniu spółki, w praktyce – dla zaoszczędzenia kosztów – w terminie 7 dni i złożyć jako załącznik do zgłoszenia w KRS otwarcia likwidacji (pkt. 4),
- zgłoszenie do KRS otwarcia likwidacji oraz imion, nazwisk i adresów likwidatorów oraz sposobu reprezentacji: w ciągu 7 dni od dnia powzięcia uchwały o rozwiązaniu spółki u notariusza, koszt 250 zł,
- zawiadomienie Naczelnika Urzędu Skarbowego o otwarciu likwidacji: NIP-8, w ciągu 7 dni od dnia powzięcia uchwały o rozwiązaniu spółki u notariusza,
- rozpoczęcie posługiwania się przez spółkę firmą z dopiskiem „w likwidacji”,
- powiadomienie wierzycieli przez publikację ogłoszenia o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wraz z wezwaniem wierzycieli do zgłaszania wierzytelności: ogłoszenie koszt 100 zł, wezwanie koszt ok. 500 zł w zależności od długości ogłoszenia (co do zasady 70 gr/znak),
- podjęcie czynności likwidacyjnych: zakończenie bieżących interesów spółki, ściągnięcie wierzytelności, spłata wszystkich zobowiązań spółki, upłynnienie majątku spółki,
- sporządzenie sprawozdania likwidacyjnego i zatwierdzenie go przez zgromadzenie wspólników,
- uchwała wspólników o zatwierdzeniu sprawozdania likwidacyjnego i zamknięciu likwidacji oraz określająca miejsce przechowywania ksiąg i dokumentów spółki i osobę przechowawcy,
- złożenie do KRS wniosku o wykreślenie spółki z rejestru wraz z załączeniem sprawozdania likwidacyjnego: w terminie 7 dni od zatwierdzenia sprawozdania, koszt 300 zł + publikacja w Monitorze Sądowym i Gospodarczym o wykreśleniu spółki z rejestru koszt 100 zł,
- zawiadomienie Urzędu Skarbowego o wykreśleniu spółki wraz ze sprawozdaniem likwidacyjnym jako załącznikiem,
- zgłoszenie aktualizacyjne: NIP-2,
- zgłoszenie wykreślenia spółki z rejestru VAT: VAT-Z,
- wniosek do GUS o wykreślenie spółki.
Wykaz dokumentów, które należy złożyć do Krajowego Rejestru Sądowego:
- formularz KRS-Z61 – formularz zmiana wpisu w KRS,
- formularz KRS-ZR – formularz wskazujący dane likwidatorów oraz sposób reprezentacji,
- formularz KRS-ZK – formularz dotyczący zgłoszenia zmian w zakresie członków zarządu,
- protokół sporządzony w formie aktu notarialnego – obejmujący uchwałę o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, uchwałę o powołaniu likwidatora lub likwidatorów i sposobie reprezentacji,
- bilans otwarcia likwidacji,
- oświadczenia likwidatorów – w których wyrażają zgodę na powołanie i pełnienie przedmiotowej funkcji,
- dowód uiszczenia opłat.
Wykaz dokumentów, które należy złożyć do Monitora Sądowego i Gospodarczego:
- formularz MSIG-M1 – formularz z wnioskiem o publikację ogłoszenia,
- treść ogłoszenia – ogłoszenie powinno zawierać informacje o podjęciu uchwały o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji oraz wzywać wierzycieli spółki do zgłaszania swoich wierzytelności w terminie 3 miesięcy od daty ogłoszenia pod wskazany adres,
- dowód uiszczenia opłaty za ogłoszenie i wezwanie wierzycieli.
Koszty szacunkowo:
- koszt taksy notarialnej za sporządzenie uchwały zgromadzenia wspólników o rozwiązaniu spółki + o powołaniu likwidatorów + wypisy to ok. 900-1000 zł;
- opłata sądowa od wpisu w KRS zmiany (wykreślamy członków zarządu, ujawniany likwidatorów) to 250 zł,
- opłata za zamieszczenie w MSiG ogłoszenia o otwarciu likwidacji spółki z o.o. to 100 zł, z kolei za zamieszczenie wezwania wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności ok. 500 zł;
- opłata sądowa za wykreślenie likwidowanej spółki z o.o. z KRS to 300 zł;
- opłata za zamieszczenia w MSiG ogłoszenia o likwidacji spółki to 100 zł,
Razem ok. 2 250,00 zł.
Dodatkowe koszty:
- nie uwzględniono kosztów pomocy prawnej, ani kosztów biura rachunkowego.
W razie pytań proszę o kontakt.
adwokat Grzegorz Mania
